Zapytaj Medyka: zdrowie, medycyna, psychologia, diety

Informacje medyczne: profilaktyka zdrowotna, zdrowy styl życia, psychologia, diety, sport. Najnowsze publikacje i odkrycia naukowe. Zapytaj Medyka o co chcesz!

Wszystko o proteinach

Napisane 25.10.2020 przez admin

Tagi: żywienie dieta trening odchudzanie dietetyk dieta-dukana dieta-proteinowa

Polecane

Dieta proteinowa inaczej "białkowa" tzw. "Dukana" daje bardzo dobre rezultaty, dlatego warto przyjrzeć się proteinom nieco bliżej by lepiej tworzyć dania wysokobiałkowe.

Wzrost komórek, regeneracja i rozbudowa, które nieustannie się dokonują w naszym ciele, są możliwe dzięki proteinom. Mięśnie, kości, paznokcie, skóra w istocie każda pojedyncza komórka zawiera proteiny. Bez nich nasze ciało po prostu przestałoby funkcjonować. Ograniczmy się do kilku faktów, proteiny składają się z 20 aminokwasów, nasz organizm produkuje 12 z nich ("zbędnych") ale pozostałych ośmiu ("niezbędnych") nie potrafimy wytworzyć sami, dlatego musimy je pozyskać z żywności. W przeciwieństwie do węglowodanów i tłuszczów, protein nie możemy magazynować w znacznych ilościach, musimy więc polegać na naszej diecie, by ich nam nie zabrakło. Nie sposób powiedzieć, ile potrzebujemy protein gdyż to zależy od osoby. Starsi ludzie mają większe zapotrzebowanie niż młodzi, sportowcy większe niż osoby prowadzące siedzący tryb życia, kulturyści większe niż biegacze długodystansowi. Zaleca się, by mężczyźni konsumowali 44-55 g protein dziennie, kobiety zaś 36-45 g. Specjaliści od żywienia zalecają co najmniej 1 g na każdy kilogram masy ciała, a 1,2-1,4 g przy umiarkowanym lub intensywnym treningu wytrzymałościowym. Prowadzono badania nad ustaleniem, ile protein jest zużywanych podczas biegów długodystansowych, zwykle mierząc równowagę azotową ciała (aminokwasy w proteinach są głównym źródłem azotu). Analizowano pot, mocz i kał biegaczy pod kątem utraty azotu zarówno pod koniec okresu stosowania diety ubogiej w proteiny, jak i po okresie stosowania diety bogatej w proteiny. Wyniki dowiodły, że biegacze powinni konsumować więcej protein, by zachować równowagę azotową. To logiczne, zważywszy na to, ile dodatkowego wysiłku musi włożyć organizm w regenerację mięśni i naczyń włosowatych po długodystansowych biegach w ramach treningów lub zawodów. W zasadzie wszyscy zgadzają się co do tego, że proteiny powinny stanowić około 15% dziennej dawki kalorii. Wielkość konsumpcji pokarmów stałych i płynów zależy od twoich rozmiarów oraz od tego, jak dużo trenujesz. Trenując jakikolwiek sport bardzo intensywnie potrzebujesz znacznie więcej protein, dlatego poniższa kalkulacja jest tylko przykładowa: przy założeniu, że przeciętna dzienna konsumpcja kalorii wynosi 2500 kcal, około 375 kcal powinno przypadać na proteiny; 1 g protein = 4 kcal, zatem...75 kcal = 94 g protein dziennie.

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Sposoby na bóle stawów

Praca stojąca okupiona jest bólem stawów, który częściej dotyka kobiety niż mężczyzn. Wczesne objawy zapalenia stawów mogą być podobne do przeziębienia lub grypy, pojawia się podwyższona temperatura ciała, osłabienie organizmu a nawet kaszel i ból gardła.Dużo rzadziej występuje kołatanie serca czy pokrzywka skórna.  Problem jest na

Czytaj więcej...

Warzywa u palaczy zmniejszają ryzyko choroby

Jak rzucić palenie papierosów? To pytanie zadaje sobie miliony osób na całym świecie! Jeżeli jesteś w trakcje walki z tym nałogiem lub jesteś biernym palaczem postaraj się zmniejszyć skutki uboczne tego zgubnego nałogu!Dowody są bezsprzeczne. Jeśli jesteś osobą palącą albo niegdyś paliłeś, lub też przebywasz wśród palaczy i jesteś

Czytaj więcej...